top of page

Vilka strategier fungerar bra inom B2B?

  • frida780
  • 10 apr.
  • 2 min läsning


Fördomar om att B2B-marknadsföring ska vara rationell har nått sin vändpunkt. Kommunikationen kring B2B genomgår en kreativ renässans, där varumärken börjar omfamna storytelling och djärva kampanjer. Men enligt B2B- institutet bidrar en stor del av B2B-annonser inte till någon tillväxt. Nedan har vi listat på hur man kan tänka kring kommunikation och utveckla kampanjer som verkligen når ut och in.  

 

Förstå mätvärdena 

Många fastnar i siffror som ser imponerande ut men som inte säger något om faktisk affärspåverkan. För att optimera kampanjerna är det viktigt att förstå hur kontext, kreativitet och medier påverkar kundbeteenden. Det handlar inte bara om att analysera siffror, utan att tolka vad det faktiskt innebär. För att skapa en mer träffsäker kampanj bör man fokusera på strategisk målgruppsinriktning för att förstå konsumentbeteenden, förstapartsdata för bättre insikter och Account-Based Marketing (ABM) för att nå rätt beslutsfattare. 

 

Investera i kreativa annonser 

B2B-marknadsföringsstrategier som väcker känslor hos målgruppen har en sju gånger större långsiktig effekt på affärerna jämfört med kampanjer som enbart riktar sig till dem på en rationell nivå (LinkedIn ). 58% av B2B-marknadsförare säger att videos är mest effektiv och ger bäst resultat (Content Marketing Institute). Inlägg på Linkedin som innehåller humor får en ökning av engagemanget med 65% (LinkedIn).  Dessa siffror bekräftar att kreativitet och nytänkande i B2B-marknadsföring inte bara gör kommunikationen mer intressant utan att det också driver tillväxt.  

 

Kontinuerlig exponering 

Genom att arbeta med varumärket i flera kanaler och kontinuerlig exponering kan man förstärka och göra att fler kommer ihåg varumärket. Studier visar att konsekvent varumärkeskommunikation ökar lönsamheten med över 20 %. (Marqs Brand Consistency Report 2021) Det indikerar att företag som håller en tydlig, enhetlig och konsekvent kommunikation har större chans att bli ihågkomna. För att maximera effekten av annonseringen bör innehållet anpassas efter den aktuella plattformen, utnyttja retargeting samt mäta och optimera för att se vad som ger bäst resultat. 

 

Våga tänka nytt 

B2B-marknadsföring förändras och det är de företag som vågar tänka nytt, satsar på kreativitet och arbetar strategiskt som kommer att vinna. Genom att investera i engagerande annonser, förstå kunderna och annonsera där målgruppen befinner sig kan kampanjer som driver tillväxt skapas. 

 

Vill du ha hjälp att ta fram effektfulla kampanjer? Kontakta oss på Like2b




 
 
 

Comments


bottom of page