Är er webb anpassad för både SEO och AI-sök?
- emilia838
- 18 juni
- 2 min läsning

Allt fler använder AI-baserade verktyg som ChatGPT och Perplexity istället för Google, för att söka information på nätet. Google dominerar fortfarande på runt 90 % av sökvolymen, men håller helt klart på att ske förändring och ett tapp av den volymen för vanliga sökmotorer. Men redan 2030 kommer Googles andel av sök att ligga nere på cirka 50 %, förutspår Wells Fargo. Det är med andra ord viktigt för företag och organisationer att redan nu börja förbereda för utvecklingen, då de kan påverka både affärerna och möjligheten att nå ut med sina budskap framöver.
Vad innebär det här i praktiken?
Med med den snabba utvecklingen av generativa AI-verktyg ser vi ett tydligt skifte i hur användare söker efter information. Först och främst behöver innehållet på hemsidan optimeras för frågor istället för bara sökord. AI-sök prioriterar ett tydligt innehåll och mer exakta svar. Själva innehållsstrukturen och den tekniska uppsättningen behöver anpassas för att bli mer logisk och sematisk. Dessutom värderas trovärdiga källor högt, vilket är viktigt att beakta. T ex förekommer källor som Forbes, Stack Overflow och statliga ofta – tack vare auktoritet och tydlighet. Perplexity prioriterar strukturerat innehåll – vilket gynnar webbplatser med välformulerade FAQ-sektioner, artiklar och faktablad.
Hur gör vi då?
På Like2B har vi produkten ”WE LIKE AI-SCAN” som vi erbjuder våra kunder. Det innebär en genomgång av hur bra anpassad sajten är när det gäller just sökoptimering för både SEO och GEO (Generative Engine Optimization).
Resultatet sammanfattas i en rapport med förslag på eventuella åtgärder och en rekommenderad handlingsplan. Något mycket konkret att ta vidare internt, och vid behov externt, för att säkerställa både affärer och önskat informationsflöde även för framtiden.
Vill du veta mer?
För mer information kontakta Johan Skylling på johan@like2b.se eller 070-725 89 86.
Comments